Friday, August 13, 2010

Tika Pintu Kaabah Dibuka

Pagi itu pagi Selasa, 13 Julai 2010 bersamaan 1 Shaaban 1431. Saya bersama seorang sahabat, masa itu seawal 2.30 pagi waktu Saudi, kami telah berpakat pergi ke Masjidil Haram untuk melakukan tawaf sunat kali keempat. Kebiasaannya saya pergi bersama suami dan anak2 saya seawal 2.30 pagi. Selepas tawaf tujuh pusingan di sekeliling Kaabah dan bersolat sunat, kami terus mengisi masa dengan berdoa di Multazam, Makam Ibrahim dan Hijr Ismail. Sementara menunggu masuk waktu Subuh lebih kurang pukul 4.20 pagi, kami sempat mengisi masa dengan membaca Al-Quran di dlm masjid.
.
Selepas solat subuh, kami bergerak untuk pulang ke hotel kira2 pukul 7 pagi. Tanpa diduga, saya dikejutkan dengan peristiwa yang tidak mungkin saya lupakan .....iaitu detik2 pengalaman pertama saya melihat pintu Kaabah dibuka...


Niat saya untuk terus mengikut sahabat saya pulang ke hotel terhenti. Beliau meneruskan langkah meninggalkan saya untuk segera pulang ke hotel...manakala kaki saya terhenti apabila seorang yang tak saya kenali mengajak saya berpatah balik sambil menarik tangan saya menuju semula ke arah Kaabah. Di situ kami melihat ratusan tentera membuat perbarisan dari luar masjid hingga memagari keliling Kaabah.

Baru saya teringat kata2 mutawif kami Encik Iskandar Muda semalam dari Agensi Andalusia Tour & Travel), bahawa King of Saudi Arabia dijadualkan akan masuk ke dalam Kaabah pada pagi 1 Syaaban...Pastinya hati saya sangat gembira dan berdebar menunggu peluang keemasan ini!


Kami berpegangan tangan dan kemesraan mula wujud antara kami kerana kami datang dari negara yang sama. Kami kini berdiri lebih kurang lima meter dari sudut Hajarul Aswad dengan rasa penuh bimbang kerana di hadapan kami iaitu tempat tawaf ketika itu telah dipagari oleh tentera yang serba berpakaian lengkap. Kawasan tempat tawaf kelihatan kosong , tiada siapa pun dibenarkan tawaf di situ.
Mata saya kemudian memandang pada sudut Kaabah di hadapan saya...rasanya ingin saya mendekatinya lagi. Kawasan tempat tawaf yang lapang yang tiada sesiapa, memberi peluang kepada saya untuk menatap dengan lebih dekat lagi Hajarul Aswad yang di dalamnya mengandungi lapan biji batu hitam yang dikatakan batu dari syurga... Tak puas saya memandangnya, walaupun beberapa hari yang lalu, beberapa kejadian anih berlaku, menduga saya...tetapi dengan izin Allah akhirnya saya telah berpeluang memegang dan mengucupnya...Alhamdulillah!

Tiba2 sahabat saya menunjukkan jari ke arah kanan... Mata saya terpaku memandang ke sebuah tangga yang ditolak dan diusung dari dataran masjid masuk menuju ke arah Kaabah.

Tangga yang dibawa masuk ke arah Kaabah itu semakin dekat dan timbul berbagai persoalan di benak ini..berdebar! gembira! cemas! dan..perasaan ingin tahu juga! Apakah yang akan berlaku seterusnya...!? Mujurlah kami tidak ditolak oleh orang ramai yang penuh sesakitu, tentunya kami bersyukur. Dalam hati saya mmuji tentera2 yang berdiri di hadapan kami begitu cekap dalam mengawasi kesesakan orang ramai.


Tidak berapa lama kemudian saya nampak beberapa orang Arab bangsawan berjalan menuju ke arah Rukun Yamani melakukan istilam (menyalami dan berjabat ) dan seterusnya menundukkan kepala mencium Hajarul Aswad... Mungkin itukah Raja Saudi...? Saya pun sebelum ini tak pernah melihat gambarnya apatah lagi orangnya...terdengar bisikan dan teriakan orang ramai menyebut "King Abdullah! King Abdullah!" Tetapi yang lain2 tu siapa? Ada seorang yang berkerusi roda mungkin uzur agaknya, usiapun sudah terlalu tua..adakah beliau juga salah seorang keluarga diraja juga ..!



Apabila tangga Kaabah telah berada betul2 di hadapan Multazam (pintu Kaabah), saya melihat 'The King of Saudi Arabia' itu terus dibawa naik ke atas tangga paling atas menggunakan sejenis alat kenaikan seperti mini esculator... Dari kacamata saya, kelihatan Raja Abdulah yang hebat dengan pakaian jubah hitam itu memiliki perwatakan yang sangat lemah lembut dan wajah yang bersih dan berseri.. Ya Allah, sesungguhnya saya tak pernah menyangka saya akan dapat melihat baginda dari jarak yang amat dekat sekali...!!


Tangga kaabah itu terus ditolak merapati Multazam. Walaupun kini baginda sudah berada betul2 di hadapan pintu kaabah, tetapi baginda belum lagi masuk ke dalam kerana pintu kaabah belum lagi dibuka. Orang ramai yang melihat dari arah belakang mula berpusu2 dan bertolak2 ke hadapan... tetapi keadaan kami di barisan hadapan masih lagi terkawal. Lama juga kami menunggu, namun pintu kaabah masih tertutup rapat...dalam hati hanya mampu bertanya dan berdoa...apa akan berlaku selepas ini!


Melalui sumber yang saya perolehi, pintu Kaabah hanya boleh dibuka oleh keturunan Bani Syaibah yang merupakan pemegang kunci tersebut. Menurut sumber itu lagi, hanya keturunan Bani Syaibah saja yang berhak memegang dan membuka pintu Kaabah sejak turun-temurun lagi kerana tugas itu merupakan amanah dari zaman junjungan besar Nabi Muhammad saw lagi.


Allahuakbar! Allahuakbar!! Allahukbar!!! Begitulah laungan dan jeritan dari suara2 kesyukuran orang ramai sebaik saja pintu Kaabah dibuka. Melalui apa yang suami dan anak saya ceritakan, mereka dapat merasakan hembusan angin bertiup kuat keluar dari dalam Kaabah tatkala pintu Kaabah dibuka! Manakala saya pula melihat cahaya yang sangat terang berwarna biru kehijau2an tiba2 terpancar menerangi dari dalam Kaabah memancar leluar bagaikan cahaya "spotlight". Wah, cantiknya!!! Tiba2, berdiri bulu ruma saya dan perasaan saya tiba2 cemas...tak sedar bergenangan air mata ini, terharu apakah benar dengan apa yang saya lihat ini! Hati dan lidah saya tak henti2 menyebut... Ya Allah! Ya Allah!

Dalam kesibukan mengambil gambar, suami dan anak saya yang berada di dataran Kaabah, tiba2 menyaksikan perkara yang anih. Beberapa ekor burung helang kelihatan berterbangan bersama2 puluhan burung2 kecil yang lain. Burung2 itu semuanya terbang di ruang udara atas Kaabah bagaikan sedang bertawaf .... Subhanallah! Hanya Engkau saja yang tahu rahsia disebalik semua ini...Ya Allah!

Manakala saya dan sahabat yang ketika itu berada di hadapan Multazam, melihat banyaknya belalang menghinggapi keliling kain Kaabah......Tanda apakah ini Ya Allah? Allahuakbar!



Lama juga pintu Kaabah terbuka... selepas lebih kurang dua jam, pintu masih dibiarkan terbuka luas. Sahabat baru saya menyatakan mungkin memberi laluan kepada tuanku raja dan rombongannya melakukan solat di dalam Kaabah... Oleh kerana saya masih berdiri di hadapan Multazam, saya boleh nampak dengan jelas sebahagian ruang dalam Kaabah. Saya dapat melihat tiang, tulisan ayat2 suci pada dinding sebelah dalam kaabah seperti diperbuat daripada batu marmar dan ada lampu gantung....Dalam hati ini berkata, alangkah bertuahnya sesiapa yang diberi peluang masuk ke dalam Kaabah...kerana melalui luar saja saya boleh nampak sinaran cahaya di dalam Kaabah teramatlah cantik! Saya juga pernah terbaca Dato' Harun Din Al-Hafiz pernah suatu ketika teringin untuk memasuki kaabah...dan impiannya telahpun tertunai.



.
Tidak lama kemudian , lampu tiba2 terpadam dan keadaan dalam kaabah menjadi gelap. Tetapi orang ramai masih tidak berganjak dan masih berpusu2 mengasak ke arah hadapan.Kami tetap menggunakan peluang yang berharga itu untuk terus merakam gambar setiap peristiwa yang berlaku.



Akhirnya, kami melihat Raja Abdullah dan rombongannya muncul dan telah diberi penghormatan keluar dari dalam Kaabah lalu menuruni tangga yang kedudukannya masih rapat pada pintu Kaabah.

Oleh kerana kesesakan orang ramai semakin mengasak ke arah kaabah,akhirnya saya mengajak sahabat saya untuk keluar saja dari lautan manusia itu....namun beberapa kali dicuba untuk keluar kami telah gagal. Lama juga kami berusaha untuk menyusur keluar sehingga sahabat saya yang tubuhnya yang agak rendah itu nyaris2 jatuh tersungkur. Nasib baiklah tidak dipijak oleh pelbagai rupa manusia di sekeliling kami. Mujur saya sempat menarik tangannya untuk berdiri..hanya doa saja yang kami pinta dari Allah...dan akhirnya kami berjaya keluar dengan selamat. Terima kasih Ya Allah...!


Apabila saya sampai di tangga masjid, saya masih dapat menyaksikan ada lagi sekumpulan orang sedang masuk ke dalam Kaabah. Siapakah mereka..!? Pastinya mereka adalah di antara orang2 yang bernasib baik....

Namun, peristiwa itu tetap menjadi kenangan dalam lipatan sejarah hidup saya...semuanya dengan kehendak Allah jua. Ini adalah merupakan sebahagian dari beberapa peristiwa2 manis yang tak diduga berlaku ketika kunjungan ziarah dan umrah saya ke bumi Allah yang penuh barakah. Semoga Allah memberikan saya keberkatan dengan segala apa yang saya alami disini... Ya Allah, ampunkan daku, bukakanlah pintu2 rahmat ke atasku dan kurniakanlah aku hidayah untuk menjadi insan yang ikhlas, sentiasa bertaubat dan tak jemu2 bersyukur kepadaMu. Ya Allah, jangan jadikan tulisan ini tulisan takabur...jauh sekali! Jauh disudut sanubari ini terbit rasa ikhlas untuk berkongsi rasa dan pengalaman berharga bagi membuktikan kekuasaanMu Ya Allah. Walaupun banyak lagi pengalaman2 anih yang tak diduga berlaku tika berada di Mekah dan Madinah, tetapi semuanya saya anggap unik dan menarik...cukuplah sekadar saya mengatakan, melakukan ibadat di bumi Mekah dan Madinah menjadikan kita teruja untuk ke sana lagi. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar dan menunaikan segala hajat dan doa hambanya. Sekian.

Wassalam.

2 comments:

  1. Subhanallah!... Allah telah memilih puan menjadi tetamuNya dna melihat pintu Kaabar dibuka. Saya juga berkesempatan melihat peristiwa yang paling bermakna itu ketika menunaikan fardhu haji 2001. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. Salamun Alaikum,

    Saya percaya wujudnya Pencipta Yang Maha Esa dan Dia tidak boleh dipersekutukan dengan apa-apa sahaja. Saya juga percaya AL-QURAN ialah kata-kataNya.

    Surah 77 ayat 29-31, Tuhan berfirman, maksudnya:

    "Pergilah kamu mendapatkan azab yang dahulunya kamu mendustakannya. Pergilah kamu mendapatkan naungan yang mempunyai tiga cabang, yang tidak melindungi dan tidak pula menolak nyalaan api neraka."

    Anda boleh anggap saya sesat, tapi hakikatnya memang sukar hendak membezakan ajaran Arab dengan ajaran Tuhan.

    Di dalam kaabah itu terdapat 3 tiang yang saya yakin iaitu, Al-Ellat, Al-Uzzat dan Al-Manat: 3 Tuhan nenek moyang orang2 Arab. Ada disebut dalam AL-QURAN dan boleh selidik sendiri.

    Tuhan berfirman di dalam KitabNya bahawa orang2 Arab akan terus menyesatkan kita semua selama-lamanya.

    Tuhan melarang manusia mempersekutukannya dengan apa-apa sahaja. Bagaimana menyembah kaabah boleh dijadikan satu ajaran yang dikatakan suruhan Tuhan.

    Saya syorkan puan membaca MentalBondageInTheNameOfGod di internet.

    Memang sukar nak pisahkan ajaran Arab dan ajaran Tuhan kerana pengikutnya terlalu ramai. Saya hanya ajak puan berfikir dan terpulanglah kepada kepercayaan puan.

    skygyver@gmail.com

    ReplyDelete